nov06

Nieuwe partner: Melissa Jansen

Nieuwe partner: Melissa Jansen

Met veel plezier introduceren we onze nieuwe partner Melissa Jansen. Deze ervaren senior binnen het Sociaal Domein met als specialisme inkoop- en contractmanagement is 1 oktober toegetreden tot ons bureau.

Deskundig, toegankelijk en zakelijk zet zij haar kennis en kunde in voor haar clienten. Voor ons is Melissa een partner die naadloos aansluit binnen Van Eijck & Partners. Ons team breidt hiermee uit met een warme persoonlijkheid die naast scherpte ook de humor meebrengt die nodig is om tot nog betere teamprestaties te komen.

Mocht u haar willen leren kennen dan komt ze graag eens bij u op bezoek. Hiervoor kunt u bellen met 085-3330001 of mailen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

dec08

Zelfsturende teams: ook iets voor gemeenten?

Zelfsturende teams: ook iets voor gemeenten?

Het concept van zelfsturende teams bestaat sinds enige tijd en biedt in theorie veel voordelen. In de zorg met haar goed opgeleide zelfstandige professionals wordt het veel toegepast. Dit organisatiemodel zit in de lift, maar is het ook geschikt voor gemeenten?

dec08

Weet wie je bent!

Succesvol zijn als zelfstandig professional in het gemeentelijk domein

Weet wie je bent!

Iedere zelfstandig professional die werkt in het gemeentelijk domein, vraagt zich wel eens af: hoe zorg ik ervoor dat ik voldoende opdrachten krijg en dus aantrekkelijk blijf voor opdrachtgevers en potentiële opdrachtgevers? Je hebt waarschijnlijk veel ervaring en goede referenties, maar toch veroorzaakt je zoektocht naar nieuwe opdrachtgevers onrust. Als zzp’er weet je immers nooit zeker wat jou in de nabije toekomst te wachten staat. Opdracht afgerond, maar je hebt nog geen nieuwe. Of je maakt je zorgen over je inkomen: blijft dat op peil?

sep14

Kan Data Science helpen om fraude (en misbruik) in het sociaal domein tegen te gaan?

Kan Data Science helpen om fraude (en misbruik) in het sociaal domein tegen te gaan?

De laatste tijd zien we weer veel meldingen van zorgfraude. Eén van de manieren waarop fraude in deze sector zich uit heeft betrekking op de facturatie van uren. We moeten daarbij wel een onderscheid maken tussen fraude en onregelmatigheden. In het ene geval is er sprake van moedwillig kwade opzet; in het andere geval zijn dat zaken die voortkomen uit fouten of administratieve onmogelijkheden. Maar soms is die lijn bijzonder dun. 

jul09

Het psychopatenpetje van de inkoper

Het psychopatenpetje van de inkoper

Op Apple-Tv is onlangs een nieuwe serie geplaatst genaamd “Severance”.  In deze serie wordt bij werknemers hun werkleven gesplitst van hun persoonlijk leven. Als een werknemer in de lift stapt op het werk wordt hij een werknemer die geen herinneringen heeft aan wie hij buiten is. Idem dito als hij na de werkdag weer naar buiten gaat. Dit is een interessante gedachte. Zijn we op het werk iemand anders dan privé? Je zou toch zeggen van niet. 

jul07

Het is maar een spelletje!

Artikel over “gamification” in de inkoopwereld.

Het is maar een spelletje!

Om een goed begrip te krijgen van inkoop zijn naast boeken, trainingen etc. sinds enige tijd (2007!) ook spellen verkrijgbaar waar mee je al spelenderwijs een inzicht kan krijgen hoe e.e.a. werkt en welke ethische dilemma’s een rol daarbij spelen. Dat laatste is geen overbodige luxe. Inkopers en contractmanagers hebben te maken met grote bedragen en belangen dus hiermee trainen en hiermee je waarden als organisatie op praktische wijze overdragen is een goede zaak. 

jul01

Taboe: verpleeghuisseks

Taboe: verpleeghuisseks

Een taboe is iets dat wordt beschouwd als ongepast om te gebruiken, te doen of over te spreken. Binnen de (verpleeghuis)zorg zijn er meer dan voldoende zaken die aan de bovenstaande zaken voldoen. We beginnen met de eerste: "intimiteit en seksualiteit". Uit onderzoek blijkt dat 86% van de verpleeghuiszorgcliënten nog behoefte heeft aan intimiteit en seks. Hoe wordt er omgegaan met deze behoefte(n)? 

jun14

Wat gemeenten en zorgverzekeraars van elkaar kunnen leren

Wat gemeenten en zorgverzekeraars van elkaar kunnen leren

In Nederland kopen verschillende organisaties aanpalende zorg in. De belangrijkste twee: zorgverzekeraars (Wlz-zorg) en gemeenten (Jeugd- en Wmo-zorg). In een aantal gevallen doen zij dit bij dezelfde leveranciers, aangezien zorgaanbieders meerdere typen zorg aanbieden en cliënten vaak beginnen met Jeugd- en Wmo-zorg, en later doorstromen naar de Wlz. Samenwerking op inkoopvlak ligt dan ook voor de hand. Het gaat tenslotte in beide gevallen om gemeenschapsgeld. Maar in de praktijk gebeurt dit (nog) nauwelijks. 

jan17

Contractmanagement is teamwerk voor experts!

Whitepaper door Van Eijck & Partners © 2023

Contractmanagement is teamwerk voor experts!

De groeipijnen en de schaarste aan goede contractmanagers maken dat het tijd wordt om het contractmanagement anders te gaan organiseren. Uit onze ervaring in meerdere gemeenten, blijkt dat dit kan door de verantwoordelijkheid op een andere manier in te richten: van een grotendeels individuele verantwoordelijkheid naar teamverantwoordelijkheid, waarbij het team bestaat uit een vaste groep experts. Verschillende gemeenten werken al met deze meer teamgerichte aanpak met een vast team van contractmanagement-experts.

dec08

(Inkoop)samenwerking in het sociaal domein

(Inkoop)samenwerking in het sociaal domein

(Inkoop)samenwerkingen tussen gemeenten onderling verlopen vaak moeizaam. Dat blijkt ook uit de analyse Samenwerken gaat niet vanzelf, over regionale samenwerking Wmo 2015 en jeugd (augustus 2021). (1) Waarom is dat?

dec08

7 valkuilen voor een adviseur in het sociaal domein

(en hoe je ze vermijdt)

7 valkuilen voor een adviseur in het sociaal domein

Als extern adviseur in het gemeentelijk sociaal domein werk je in een complexe omgeving waarin je te maken hebt met verschillende belangen én politieke druk. En dit herken je vast ook wel: als budgetoverschrijding of andere grote problemen dreigen, komt het sociaal domein onder het vergrootglas te liggen van de politieke en ambtelijke top. De weg naar een oplossing, dus je opdracht uitvoeren met het gewenste resultaat, is bezaaid met valkuilen.In deze whitepaper hebben we 7 valkuilen in kaart gebracht. En we geven oplossingen waar je je voordeel mee kunt doen.

jul24

Van individu naar het collectief: de zorgsociëteit!

Van individu naar het collectief: de zorgsociëteit!

In de media lezen we vaak over misstanden bij ontgroeningen bij studentenverenigingen. Toch blijft de aantrekkingskracht van die studentenverenigingen onverminderd groot. Waarom is dat toch? Eén van de grootste voordelen van een studentenvereniging is dat het in wezen een groep willekeurige mensen bij elkaar brengt die vervolgens vaak een levenslange band met elkaar blijven houden. Ze blijven elkaar door dik en dun steunen, ondanks dat ze vaak verschillen van karakter en achtergrond. Dit geldt overigens niet alleen voor studentensociëteiten maar ook voor traditionele gezelligheidssociëteiten die i.p.v. studie dan thema’s hebben zoals bijvoorbeeld ondernemen (de Industriële Groote Club) of beeldende kunst (Arti et Amicitiae).

jul08

De slaapkamergeheimen van de adviseur

De slaapkamergeheimen van de adviseur

Voor een adviseur die een nieuwe opdracht begint is het zeer belangrijk om snel inzicht (en voeling) in de organisatie te krijgen waar hij zijn opdracht uitvoert. Zonder dat inzicht is het lastig om effectief te zijn. Een vriend die manager was bij een detacheerder van ICT-consultants vertelde ooit dat hij zijn consultants onder andere beoordeelde op hoe goed en snel zij contacten wisten te leggen met de secretaresses en de systeembeheerders. 

jul02

Taboe: Pesten in het verpleeghuis

Taboe: Pesten in het verpleeghuis

Taboes verdwijnen als we er over spreken. Gelukkig praten we dan ook steeds meer over pesten. Pesten op het schoolplein en pesten op het werk. Waar we echter nog niet vaak over praten is pesten in het verpleeghuis. En dat is zeker nodig. Zo wijst onderzoek van de Radboud-universiteit uit dat 1 op de 10 kinderen gepest wordt, 1 op de 8 volwassenen op de werkvloer en 1 op de 5 ouderen. Het probleem lijkt dus eerder toe te nemen dan af te nemen naarmate we ouder worden. 

jun28

De noodzaak voor nederigheid

De noodzaak voor nederigheid

Als adviseur – zeker in het begin van je carrière – weet je soms maar een klein beetje meer dan je opdrachtgever. Het enige wat hebt, is je gezonde verstand, een frisse blik en de ervaringen bij veel verschillende opdrachtgevers. Soms zie je de zaken, maar zie je nog geen uitweg. Het is dan informatie verwerken en wachten totdat je doorhebt wat het probleem nu daadwerkelijk is. En welke oplossingen er zijn. Daarbij geldt overigens vaak dat de beste oplossing niet altijd de beste oplossing is voor de desbetreffende organisatie. Die moet daar bijvoorbeeld wel klaar voor zijn. Als er geen draagvlak voor een oplossing is, verdwijnt het advies vaak in een lade. De beste oplossing is dan ook vaak de oplossing waar op dat moment het draagvlak voor te krijgen is. 

[12  >>  

Colofon